"JESIENNE KOLORY POMNIKÓW PRZYRODY"- realizacja BYDGOSKIEGO GRANTU EKOLOGICZNEGO

Opublikowano: 2023-11-17 17:49, Numer artykułu: 74856 , Autor: M.Sobczak

  Nasze działania pro – ekologiczne, skupione wokół realizacji zamierzonych celów 

BYDGOSKIEGO GRANTU EKOLOGICZNEGO, 

miały charakter długofalowy i realizowaliśmy je od wiosny do jesieni. 

 

CELE  - rozwijanie postawy badacza i obserwatora,  

           - stwarzanie możliwości hodowli roślin przyjaznych środowisku w domu i ogrodzie. 

ZREALIZOWANE – ZIELONY TARG, spotkanie z PSZCZOŁAMI (warsztaty) WARZYWNIAK I SZKLARNIA:  

1) Podczas festynu rodzinnego, 10 czerwca 2023, w naszym przedszkolu przygotowaliśmy ZIELONY TARG – czyli specjalny „stragan” – punkt na wymiany roślin domowych i sadzonek ogrodowych miedzy rodzicami. Nasze przedszkolaki przygotowały wcześniej, specjalnie na TARG rozsady fiołka alpejskiego, aksamitek, papryki. 

Rodzice przynieśli bardzo dużo roślin do wymiany. Były rozsady pomidorów, skalniaków, aloesu, papryki, zawilca kaukaskiego, funkie, trzykrotki, aksamitki, miodunki, zielistki, sukulenty i kaktusy, a nawet kilka krzewów owocowych …  ZIELONY TARG był sukcesem. Rośliny trafiły do nowych właścicieli, a te co pozostały – zasadziliśmy w ogrodzie lub trafiły do naszych sal.   

 

2) 18 maja zorganizowaliśmy w przedszkolu Warsztaty z Uśmiechem – których tematem były PSZCZOŁY – dzieci poznały życie owadów niezbędnych do zapylania roślin, zagrożenia jakie im szkodzą i pszczele produkty, które tak bardzo lubią (miód). Z węzy i wosku pszczelego zrobiły świeczki. 

 

3) Dzieci miały okazję do bycia badaczem zjawisk przyrodniczych, obserwatorem przyrody w trakcie zajęć z uprawy i hodowli roślin w naszym „warzywniaku”. Każda z grup dzieci prowadziła hodowlę różnych roślin. Dzieci obserwowały wzrost siewek w salach, później rozsadzały je do skrzynek w ogrodzie warzywnym, dbały o swoje uprawy pieląc i podlewając. 

Wyhodowaliśmy zarówno kwiaty (tulipany, jeżówkę, aksamitki, niezapominajki) zioła (bazylia, oregano, pietruszka, lubczyk) jak i warzywa (pomidory, ogórki, paprykę, ziemniaki) i owoce - truskawki. 

Dzieci obserwowały cały cykl „od ziarenka – do ziarenka”, a wyhodowane warzywa zjadały z apetytem. 

Nasz ogród pomaga nam obserwować roczny cykl życia drzew owocowych – dzieci obserwowały  kwitnienie porzeczek, czereśni, jabłoni, moreli i orzecha. A w odpowiednim czasie – zajadały się owocami z naszego ogrodu. Dokonały odkrycia, że każda roślina i drzewo rozwija się w swoim czasie, tempie i że niezbędna jest im woda do rozwoju (miesięczna przerwa wakacyjna i brak podlewania zniszczył niektóre nasze rośliny). 

 

4) Zachęcone zainteresowaniem dzieci uprawą roślin kupiliśmy do placówki Szklarnię – namiot który będzie miejscem badań i doświadczeń hodowlanych naszych wychowanków. Mamy już stoliki które ustawimy w szklarni, a na nich dzieci będą prowadzić hodowlę nowalijek, rozsadzać, przesadzać, planujemy w kolejnym roku przygotowanie ziół i kwiatów które nasadzimy wokół ścieżki sensorycznej i hodowlę ogórków w szklarni.  

 

CELE - poznanie bydgoskich drzew - pomników przyrody,  

           - kształtowanie wiedzy o potrzebach bytowych drzew,  

           - wspieranie kreatywności i rozwijanie zdolności plastycznych.  

ZREALIZOWANE – PODCHODY i ZAJĘCIA, KONKURS PLASTYCZNY: 

1) W listopadzie, gdy drzewa już się wybarwiły kolorami jesiennymi, zorganizowaliśmy miejskie PODCHODY z grupą 6-latków - w poszukiwaniu drzew – pomników przyrody.  Dzieci realizowały zadania, które otrzymały na początku trasy podchodów, odnalazły dwa pomniki przyrody, obejrzały je, zmierzyły obwód drzew i sfotografowały się z nimi, Zebraliśmy materiał przyrodniczy do oglądania i analizy w placówce, przyjrzały się mieszkańcom drzewa (kowale, pająki). 

Dzieci 5-6 letnie pracowały na bazie informacji i zdjęć dostępnych na stronach:  

- https://www.czystabydgoszcz.pl/wp-content/uploads/2017/11/UMB-Pomniki-przyrody_zbiorcza.pdf 

- https://visitbydgoszcz.pl/pl/obiekty/89-parki-i-pomniki-przyrody 

2) Przeprowadziliśmy zajęcia dydaktyczne z zakresu edukacji przyrodniczej, które umożliwiały dzieciom poznanie różnych gatunków drzew. Dzieci skutecznie rozpoznają i różnicują gatunki drzew dzięki liściom i owocom / nasionom. W kąciku badawczym na stałe dostępne są zalaminowane liście różnych popularnych drzew, szyszki i nasiona do zabaw badawczych, poznawania różnic z wykorzystaniem lup.  

Materiał przyrodniczy zbieraliśmy sami w trakcie spacerów i PODCHODÓW. 

Ciekawym doświadczeniem były frotaże liści różnych gatunków drzew uwydatniające różnice w strukturze liści (klon, dąb, wiąz, topola, brzoza, wierzba, miłorząb). 

Najważniejszym efektem tych zajęć jest rozumienie przez dzieci potrzeb drzew, ich znaczenia dla człowieka, ich roli w środowisku. Dzieci już wiedzą, dlaczego niektóre z drzew nazywamy pomnikami. 

 

3. Zorganizowaliśmy KONKURS DLA PRZEDSZKOLI. Dzieci biorące w nim udział wykonały prace plastyczne pod tytułem „Jesienne Kolory Pomników Przyrody”. Prac było bardzo dużo, dzieci wykonywały je dowolną techniką, często z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Niektóre prace były bardzo ciekawymi rozwiązaniami. Niestety poza przedszkolem nadesłano tylko 3 prace. 

Prace można obejrzeć na stronie internetowej ZSP nr 5 (adres poniżej) oraz na profilu FB Przedszkola 58 pod adresem:  https://www.facebook.com/profile.php?id=100063934481838&__tn__=-UC*F 

Wszystkie dzieci które brały udział w Konkursie otrzymały upominki – karmniki dla ptaków „tuby”, a 18 najciekawszych prac uhonorowaliśmy nagradzając ich autorki i autorów – budkami lęgowymi dla sikorek, lupami do podglądania przyrody, karmikami „domkami” i „wieszakami na kule”.   

 

CEL - organizacja ścieżki sensorycznej na terenie przedszkolnego ogrodu         

ZREALIZOWANE CZĘŚCIOWO: 

Planowaliśmy wytyczenie na terenie placu zabaw trwałej ścieżki sensorycznej z wypełnieniem materiałem przyrodniczym, dostępnej dzieciom do eksploracji przez cały rok. Zamierzenia musimy odłożyć na kolejny rok szkolny ze względu na wygrany projekt placu zabaw dla naszej placówki i osiedla w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2023. Inwestycja oczekiwana i planowana od wiosny rozpoczęła się dopiero w listopadzie, a roboty budowlane obejmują znaczącą część terenu placu, dlatego stała ścieżka powstanie po zakończeniu robót, aby nie uległa zniszczeniu przez maszyny poruszające się po placu.  

Naszym dzieciom tworzyliśmy tymczasowe ścieżki sensoryczne w skrzyniach i kuwetach,  z wykorzystaniem przenośnych paneli sensorycznych zakupionych ze środków Bydgoskiego Grantu Ekologicznego i własnych zasobów Przedszkola.  

Zorganizowaliśmy też senso zabawy podczas naszego przedszkolnego festynu 10 czerwca 2023.  

 

 

BGE Jesienne kolory pomników przyrody- link do zdjęć w załączniku poniżej.